Köpvillkor

Weland AB Avd. Weland Design™ med organisationsnummer 556069-3987

Kontaktuppgifter
Tel: 0371-344 00
Mail: info@welanddesign.se
Adress:  Malmgatan 34, 333 30 Smålandsstenar

Du är alltid välkommen att kontakta oss.

Dessa köpvillkor gäller endast för leveranser inom Sverige och vi ingår ej avtal med köpare under 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande.

Beställning

Hos Weland Design™ beställer du produkter enkelt och bekvämt. Vi erbjuder säkra betalningsalternativ och trygga leveranser. Weland Design™ tar emot din beställning när du slutför köpet i kassan. Genom att klicka på knappen ”Köp” accepterar du som kund även betalningsansvar för din beställning. När vi har mottagit din beställning får du e-postmeddelandet med orderbekräftelse och köpvillkor till den e-postadress som du angav när du beställde.

Leverans och frakt

Vi samarbetar med DB Schenker vid leveranser. Vår ambition är att du som kund alltid ska få din leverans så snabbt som möjligt. Har vi varan på lager försöker vi skicka godset nästa vardag. Om vi inte får kontakt med dig och inte kan leverera hela din order kommer vi att delleverera så stor del av beställningen som möjligt, givetvis utan extra kostnad för dig som kund.

Leveransförsening
Om en försening skulle uppstå, informerar vi utan dröjsmål om anledningen och upplyser om en ny leveranstidpunkt. Om vi inte kan åtgärda felet inom skälig tid, har du som kund rätt att häva köpet utan kostnad. Detta gäller även specialbeställningar.

Leveranstider
Vissa varor lagerförs ej, och där framgår texten tydligt om vår tillverkningstid. 
Till exempel: Tillverkningstid vanligtvis 4-6 veckor

Frakttider
Ordinarie frakttid från att din order sänds från vårt lager är 3-5 arbetsdagar.

Transportansvar
Vi tar fullt ansvar för varor som skadas eller kommer bort när din order levereras till dig. Om du upptäcker att godset du mottar är fraktskadat vid leverans ber vi dig ange detta på fraktsedeln redan när du kvitterar ut varan samt kontakta oss snarast.

Om du returnerar en vara till oss är det du som kund som ansvarar för godset. Fyll i och skicka med retursedeln som du fick med din beställning. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att den inte skadas. Även originalförpackningen måste vara i oskadat skick. Eventuella storleks- och prislappar måste sitta kvar i varan. Använd alltid ett ytteremballage utöver originalförpackningen om du returnerar en vara till oss. Tänk på att inte tejpa eller klistra någonting direkt på originalförpackningen. En skadad vara eller förpackning kan innebära prisavdrag. Naturligtvis har du rätt att öppna till exempel en blisterförpacking för att kunna granska varan utan prisavdrag. 

Betalning

Weland Design™ använder Klarna som betalningspartner. Genom Klarna kan du betala din beställning med faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning från din bank.

Vi samarbetar med Klarna och använder oss av Klarna Checkout.

Betala med VISA eller Mastercard via DIBS. Vid betalning anges kortnummer, betalkortets giltighetstid samt CVC/CVV-kod. SSL-certifikat används för att ta emot direktbetalningar.

Direktbetalning via din internetbank är tillgänglig via Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank.

Betala när du mottagit din leverans. Fakturan skickas via e-post. För att få handla på Klarna faktura krävs det att du är folkbokförd i Sverige. För fullständiga villkor för Klarna faktura, klicka här.

Delbetala din faktura, välj själv hur mycket du vill betala varje månad. För fullständiga villkor för Klarna Konto, klicka här.

Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ enligt betalningsvillkoren, t.ex. en extra kostnad för pappersfaktura. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

Vid betalning med faktura gäller Klarnas tid gällande fakturavillkor; för närvarande 14 dagars kredit, 60 kr påminnelseavgift samt dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.

När du slutför ett köp genom Klarna Checkout träffar du som kund och Klarna ett avtal där Klarna bland annat garanterar att du inte ska behöva betala om du inte får dina varor. Samtidigt ersätter Klarnabutiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

Priser
För alla medborgare som är bosatta inom Sverige gäller att samtliga priser är dagsaktuella priser inklusive 25% moms. Moms och eventuella fraktkostnader redovisas alltid innan köpet bekräftas i kassan.

Vi reserverar oss för felskrivningar och tekniska problem i samband med prisangivelser och förbehåller oss rätten att makulera ordrar på produkter med uppenbart felaktiga priser.

Ångerrätt
Som privatperson har du en laglig ångerrätt på 14 dagar från det att du mottagit din leverans. Tiden för ångerrätten räknas från det att du mottagit varan. Om du vill returnera eller byta din vara måste du bifoga kvitto/faktura. Tänk på att för att de returnerade produkterna ska kunna anses som oanvända måste dessa vara i väsentligt oförändrat skick. När använda varor returneras kommer vi göra en värdeutvärdering av varan. Du kommer att få en återbetalning efter värdeavdraget enligt lag. Värdeminskningen kan sträcka sig upp till 100 % i det fall varan inte går att sälja igen.

Enligt svensk lag kan du använda Konsumentverkets standardformulär för att åberopa ångerrätten.

Reklamationer

Om du vill reklamera en vara ber vi dig kontakta oss innan du returnerar varan. Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet.

Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan eller skador som uppkommer innan produkten levereras till dig som konsument. Reklamationsrätten gäller inte vid normalt slitage eller åldrande av produkten. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts dock senast två månader efter inköp. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar. Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att snarast kontakta vår kundservice på: kundtjanst@welanddesign.se

Vid godkänd reklamation skall kunden hållas skadelös för eventuella kostnader som uppstår på grund av reklamationen. Kostnader för att returnera en felaktig produkt ersätts av Weland Aluminium AB. Notera att du som kund i största möjliga mån skall minimera eventuella kostnader som uppstår i det fall en produkt visar sig vara felaktig. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer alltid nämndens rekommendation. EU:s gemensamma tvistlösningssida ODR hittar du här.

Returfrakter
Kunden står alltid för frakten vid retur. 

Returadress
Weland Design™
Västergatan 25
333 30 Smålandsstenar

Om du väljer att utnyttja ångerrätten betalar vi tillbaka varans köpesumma inom 14 dagar från det att du meddelar oss att du vill returnera. Du som kund betalar alltid returfrakten. Vi återbetalar med samma betalsätt som du använde. Vi förbehåller oss rätten att hålla inne med återbetalning tills dess att varan har kommit i retur. Om detta innebär längre tid än 14 dagar görs återbetalning omgående när returen kommer oss tillhanda. Om du skickar tillbaka en vara till oss är det du som kund som ansvarar för godset.

Alla våra varor går att skicka tillbaka med DB Schenker, DHL, PostNord eller motsvarande. Lämnar du en ny order i samband med byte tar vi inte ut någon fraktavgift. För ej uthämtade beställningar debiteras en kostnad på 300kr för att täcka upp vårt administrativa arbete och frakter. Försändelsen ligger hos ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss.

Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i dessa villkor om det beror på ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.

Övrigt

För övriga frågor gällande villkor, lagar och dina rättigheter som konsument så kan du besöka konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se

Produktbilder och teknisk information
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Skulle produkten inte motsvara den tekniska informationen vi har uppgett så har du som konsument alltid rätt att reklamera varan och få full återbetalning.


Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.